Het Wiels toont een belangrijke retrospectieve van zijn werk, twee en een half verdiepingen groot.
Wiels, het opmerkelijke hoekgebouw van de vroegere brouwerij Wielemans-Ceuppens dat werd gebouwd door de modernistische architect Adrien Blomme, biedt onderdak aan het centrum voor hedendaagse kunst van Brussels.
Wiels biedt een open en dynamische omgeving, ideaal om hedendaagse kunst te ontdekken en te begrijpen dankzij een ruim aanbod aan activiteiten en diensten. De drie niveaus galerijen met een oppervlakte van 1800 m² ontvangen zes grote jaarlijkse tentoonstellingen. Er worden ook andere activiteiten georganiseerd: film, conferenties, festivals en concerten
Thomas Bayrle werd in 1937 in Berlijn geboren en woont en werkt in Frankfurt. Sinds het midden van de jaren zestig is hij actief als kunstenaar. Hij heeft een beslissende invloed gehad op een hele generatie kunstenaars en nam deel aan internationale tentoonstellingen zoals Documenta 3, 6 en 13 (drie keer!) en de Vijftigste Biënnale van Venetië.
De tentoonstelling ‘All-in-One’ biedt een breed overzicht van de volledige loopbaan van de kunstenaar, van zijn eerste kinetische machines tot zijn recentste werken. De expo volgt geen chronologische lijn, maar presenteert de verschillende thema’s die Tomas Bayrle bespeelt: consumptiemaatschappij, politieke propaganda, technologie, seksualiteit, religie, stedelijke ontwikkeling…
In de loop der jaren heeft Thomas Bayrle een coherent en geëngageerd oeuvre opgebouwd: het is een unieke combinatie van zowel pop art, conceptuele kunst als op art.
Vanaf het midden van de jaren '60 ontwikkelt hij werk dat gebaseerd is op de seriële handeling van steeds hetzelfde patroon: in collages, schilderijen, sculpturen, films en boeken werkt hij een meeslepende beeldtaal uit met als leidmotief de toen ontluikende massacultuur en propagandamethoden.
Orgie van Nurenberg |
In volle Koude Oorlog incorporeert en combineert Bayrle in zijn werk de symbolen van de kapitalistische en communistische maatschappijen die zich aan weerskanten van het IJzeren Gordijn ontwikkelen.
De kunstenaar mixt de iconografieën van het communisme, het kapitalisme en het fascisme tot één geheel, want voor Thomas Bayrle zijn de massaproductie in het Westen en de massademonstraties in Oost- Europa -visueel gezien- precies hetzelfde. Tekeningen, collages, zeefdrukken, behangpapier, geaccumuleerde objecten: de kunstenaar maakt gebruik van verschillende technieken om werken te creëren die eruitzien als pop art maar die kritisch staan tegenover de consumptiemaatschappij en de politieke indoctrinatie.
Tibet, lange mars silkscreen print, acrylic on cardboard on wooden grid |
Sun Yat-Sen (maanteken) silkscreen print, acrylic on cardboard on wooden grid |
Vanaf de jaren zeventig komen er ook urbane montages, steden zien eruit als monotone, mechanische en vervreemdende omgevingen. Ze doen zowel denken aan de film ‘Metropolis’ van Fritz Lang als aan de LP ‘Autobahn’ van Kraftwerk. Thomas Bayrle in het Wiels …een absolute (her)ontdekking.
"Hemelvaart" fotocollage op papier en doek |
Carlos |
-------------------
We hebben ook de tentoonstelling met het
"Tetrachromat" werk van Tauba Auerbach bezocht.
Tauba Auerbach is een van de meest vernieuwende schilders van deze tijd. In haar werk maakt ze radicaal komaf met het traditionele onderscheid tussen beeld, ruimtelijkheid en inhoud. Kwesties rond het beeldoppervlak en topologie in het bijzonder staan centraal in haar recente schilderijen, tekeningen, fotowerken en kunstenaarsboeken.
De titel van de tentoonstelling verwijst naar een theorie die stelt dat er een klein percentage mensen bestaat – om genetische redenen enkel vrouwen – wiens netvlies uitgerust is met een vierde soort kleurenreceptor. De meeste mensen hebben een ‘trichromatisch’ zicht en beschikken over receptoren die gevoelig zijn voor de waarneming van de rode, groene en blauwe golflengtes van licht waaruit het zichtbare spectrum is opgemaakt. De ‘tetrachromaten’ zouden daarentegen een extra variabele bezitten die elk van deze kleuren moduleert, waardoor zij verschillen ontwaren tussen kleuren die er hetzelfde uitzien voor trichromaten.
Naast wiskunde en fysica is Auerbachs beeldend onderzoek eveneens schatplichtig aan de grote thema’s uit de kunstgeschiedenis. Haar schilderijen werpen een nieuwe blik op fundamentele vragen, waaronder de afbeelding van de driedimensionale werkelijkheid op een tweedimensionaal oppervlak, en de relatie tussen abstractie en representatie.
Continuing to dig deeper into her now iconic series of fold paintings, first experimented with back in 2009 as the next phase in her failed pursuit to find true randomness as well as the focal point of The W Axis last October at Standard (Oslo), Tauba has emphatically mastered her unique production technique, in which the canvas is folded, ironed, stretched, and then painted. The large scale paintings fill out a large portion of the museum in dramatic fashion, striking right to the core of the purpose of the show with the acute detail and the holographic colors challenging viewers’ optic and intuitive senses. Examining the paintings straight on, up close, and from an angle will all produce different experiences. The illusory three-dimensional qualities achieved through a trompe l’oeil (‘tricks of the eye’) effect serve as a visceral gateway, encouraging an exchange between the work rarely offered up on canvas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten